Marketingteam Axepta BNP Paribas werkt aan campagne voor betaalterminals

Een blik achter de schermen bij onze Marketing Manager 

Vanuit haar eerdere functie bij Ingenico groeide Laurence Piens zes jaar geleden door naar haar huidige rol binnen Axepta BNP Paribas. Na de overname in 2021 maakte ze mee de overstap en bleef ze aan boord als Marketing Manager. “Ik heb de kans gekregen om mijn werk verder te zetten, maar binnen een nieuwe omgeving met nieuwe uitdagingen.” vertelt ze. 

Een verbindende rol binnen het bedrijf 

Voor Laurence is marketing veel meer dan enkel strategieën en advertenties: Het is een verbindende factor tussen verschillende teams. “Marketing is als een voertuig dat doorheen het hele bedrijf rijdt. We zijn actief op veel schakels, vaak achter de schermen. Van sales tot customer care, van logistiek tot finance, we ondersteunen hen waar we kunnen, bijvoorbeeld met de juiste communicatiematerialen, tone of voice of visibiliteit naar buiten toe.” 

Ook de samenwerking met BNP Paribas Fortis is een belangrijk deel van haar job. “Denk aan gezamenlijke projecten waarbij je tegelijk met onze eigen teams én met externe partners werkt. Daar komt heel wat coördinatie bij kijken.”

De veelzijdigheid van de job: van strategie tot creatie 

Geen twee dagen zien er voor Laurence hetzelfde uit. “Dat maakt het net boeiend. We werken aan uiteenlopende projecten en campagnes, en het fijne is dat je die vaak van begin tot eind zelf mee kan uitwerken: van brainstorm tot opvolging van de resultaten.” 

Samen met haar team coördineert ze zowel betaalde als organische communicatie. “We werken bijvoorbeeld met een extern agentschap voor campagnes, maar zorgen intern ook voor heel wat eigen content van klantverhalen tot socialmediaposts. In die klantverhalen tonen we onze toegevoegde waarde op een heel authentieke manier.” 

Tegelijk zijn er steeds een aantal grotere projecten die ze opvolgt. “Neem nu Net Promotor Score (NPS). We willen continu leren van wat klanten ons vertellen. Dus zitten we samen met verschillende teams, van customer care tot sales, om die feedback goed te capteren en er echt iets mee te doen.” 

Ruimte om samen te bouwen en groeien 

Wat Laurence het meest waardeert aan haar job? De dynamiek en de samenwerking. “Geen enkele dag is hetzelfde. Die afwisseling en het feit dat je projecten echt van A tot Z mag begeleiden, geeft energie. Bovendien werk ik graag in teamverband. Iedereen heeft z’n expertise en samen brengen we projecten tot een goed einde.” 

Ze benadrukt ook de kansen die je krijgt binnen Axepta BNP Paribas: “Als je initiatief toont, wordt dat hier echt gewaardeerd. Er is ruimte om je eigen stempel te drukken op je functie, je team en zelfs op het bedrijf.” 

Een verschil maken, elke dag opnieuw 

Of het nu gaat om het uitrollen van een nationale campagne, het ondersteunen van sales met gerichte content of het lanceren van nieuwe klantgetuigenissen, Laurence en haar team zorgen ervoor dat de klant altijd centraal staat. “We zijn als marketingteam het uithangbord van het bedrijf, maar ook een facilitator van andere teams. En deze veelzijdigheid maakt het enorm boeiend.”